Rubriky
Domény Pro uživatele

Jak si vybrat správnou doménu

Při pohledu na statisíce domén, které spravujeme ve střední Evropě, můžeme čestně prohlásit, že leckteré z nich jsou absolutně nezapamatovatelné, moc zkratkovité, nebo naopak sáhodlouhé a komplikované.

Pochopitelně, že ne každá doména má zákonitě ambici stát se zapamatovatelnou, protože její obsah a účel nemusí být určen široké veřejnosti. Jestli ale chcete budovat svou firemní či osobní značku i na internetu, výběr názvu domény je jedním z klíčových faktorů. A proto se dokola a dokola snažíme vysvětlovat, proč je ten výběr tolik důležitý.

Jak na název domény pro výjimečný projekt 

Pokud zrovna dumáte nad názvem své domény, doporučíme vám pár ověřených postupů. Dozvíte se, co by měl název obsahovat, čemu se radši vyhnout, jakou koncovku zvolit i kde najít volné domény. Dáme vám také šikovné tipy a rady, díky kterým vaše doména a potažmo název webu neskončí jako špatná a ještě k tomu pokažená anekdota. Tak se inspirujte a získávejte si trefným názvem nové zákazníky.

1. Zvolte zapamatovatelnou doménu

Název webové stránky by měl být jasný, srozumitelný a výstižný. Díky tomu si ho zákazník lehce zapamatuje, takže se nikdy omylem neoctne na webu vaší konkurence. Vymyslete tedy krátký a úderný název, a to ideálně v rozsahu 8 až 10 znaků (ačkoliv jich máte k dispozici až 63). 

Název by měl jít snadno vyslovit i napsat. Doména „nejzdevětadevadesáteronásobitelnější“ (nejdelší české slovo) by možná leckoho pobavila, ale psát ji do vyhledávače už taková zábava nebude. Dokážete si třeba představit, jak majitel této domény vysvětluje v rádiu, kde ho posluchači najdou? 

2. Myslete na význam domény pro SEO

Klíčové slovo je takové, které může klienta nasměrovat právě na váš web. Chcete si koupit doménu? Hoďte do Googlu „doména“ a vyskočí na vás seznam stránek, na nichž bylo slovo nalezeno. Mimochodem, zrovna ta „doména“ je klíčovým slovem odkazujícím např. na stránku websupport.cz.

A jak je to s klíčovým slovem přímo v názvu webu? Před pár lety taková finta fungovala výborně. Jenže – Google časem zjistil, že některé webové stránky sice klíčové slovo v názvu mají, ale jejich obsah s ním vůbec nesouvisí. Proto už Google na klíčová slova v názvu webu tolik nehledí.

Ovšem pokud se postaráte o relevantní obsah, klidně klíčové slovo v doméně použijte. To znamená, že dané klíčové slovo bude k nalezení nejen v názvu domény, ale i na dalších stránkách vašeho webu – i to může zvýšit jeho návštěvnost.

3. Zvažte použití svého jména / názvu firmy či projektu

Jméno, název firmy nebo projektu v doméně je jasnou volbou pro velké společnosti se silnou brandovou komunikací, případně pro veřejně známé osobnosti. Ale co když jste neznámý handmade tvůrce, který se chce v online světě zviditelnit?

Záleží na tom, jestli se chystáte produkty vyrábět vlastnoručně (časem narazíte na maximální limit zpracovatelných objednávek), nebo chcete tým šikovných lidí, který vám s tím pomůže. Každopádně, plánujete-li budovat vlastní značku, použití vašeho jména v názvu domény rozhodně není na škodu. A vůbec nevadí, že o vás svět zatím neví. Koneckonců, žádná slavná osobnost nebyla slavná odjakživa.

Čemu se v názvu domény vyhnout

1. Tečky, čárky, pomlčky a čísla

V názvu domény rozhodně vyhrává jednoduchost. Interpunkce ( . , ;  : ! ? – _ / „“ {} <> [] ), střídání VeLkÝch a mALých písmen, čísla a jiné hieroglyfy sice dokážou zpestřit dobrý článek, ale v doméně jsou nepoužitelné.

2. Portfolio produktů

Představte si, že jste fotograf, který fotí výhradně svatby. Po čase se ale rozhodnete, že prubnete i reality a rodinné portréty. A přesně v ten moment vám dojde, že vaše doména „svatebnifotograf.cz“ je poněkud limitující. Takže je fajn se nejdříve zamyslet nejen nad tím, z jakých produktů či služeb sestává vaše portfolio právě teď, ale i nad tím, jestli ho třeba později nebudete chtít rozšířit.

3. Lokalita

Podobný princip jako u portfolia funguje i u lokality. Malujete obrazy, ale momentálně jste na mateřské dovolené? Výborně. Učte malovat ostatní maminky a zajistěte k tomu i hlídání jejich dětí. Můžete klidně najít vhodný prostor ve svém městě (kurzymalovanipha.cz), ale můžete také vymyslet koncept kurzů, které spolu s dalšími nadšenci rozjedete po celé ČR (kurzymalovani.cz).

Jakou vybrat doménovou koncovku

Výběr doménové koncovky (to, co je v názvu domény za tečkou) závisí na faktu, kam to chcete s webem dotáhnout a pro koho je určený. Má za cíl oslovit české (slovenské, německé, francouzské…) zákazníky? Pak zvolte národní koncovku .cz (.sk, .de, .fr…). Plánujete expandovat za hranice rodné hroudy? Zvolte generickou koncovku, která je známá ve více zemích (.com, .eu, .org, .net).

Vybírat můžete také z kreativních koncovek, které náležitě dotvoří charakter samotné domény (.band, .party, .yoga, .dance, .garden, .voyage). Mezi ty nejoblíbenější patří třeba .store, .tech, .space a .site.

Registrace domén aneb Neztrácejte čas

Doménu si zaregistrujte, jakmile si ověříte, že je volná. Můžete totiž natrefit na doménového obchodníka, který vám tu vysněnou vyfoukne před nosem, a pak vám ji bude chtít „střelit“ za vyšší cenu. Tápete, kde najít volné domény a jednoduše si ověřit jejich dostupnost? Třeba zrovna u nás.

A pozor, doménu i webhosting si kupte najednou a u stejného poskytovatele. Ušetříte si čas, peníze i případné komplikace při propojování domény s hostingem

BONUSOVÝ TIP: Každý web má e-mailovou adresu ve tvaru libovolný text@název domény včetně koncovky. Libovolný text v e-mailové adrese vám dá prostor zaujmout klienta a odlišit se od konkurence. Pokud vám to tedy název domény dovolí, buďte kreativní. Ovšem ne za každou cenu. Leckdy se totiž náhrada za často používaná slova (např. podpora, info…) nemusí vyplatit.

Autor: Dana Piljarová

Tvořím weby, píšu články a e-booky, díky kterým si lidé budují jméno experta ve své oblasti. Jsem detailista, co ocení kvalitní kávu, hořkou rukolu a domácí rajčata. Miluji rovnováhu, proto si ze světa IT rada odskočit k malování a háčkování.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *