Rubriky
Pro uživatele Tipy a triky

Co dělat, aby váš newsletter nebyl považován za SPAM

Začalo to v roce 1937. Vepřová plec, sůl, cukr, voda a dusitan sodný v jedné konzervě. Recept se změnil až roku 2009, kdy výrobce přihodil bramborový škrob. Ten zlikvidoval kluzkou želatinu usazenou na povrchu masa, takže po otevření plechovky to celé vypadalo o chlup pohledněji.

Toto byl (a pořád je) „proslulý“ SPAM čili Shoulder of Pork And haM

Díky snadnému uskladnění a sáhodlouhé trvanlivosti sklízel SPAM plody své slávy hlavně během druhé světové války. Tehdy ho američtí vojáci pojídali až třikrát denně, tudíž není divu, že začali výrobce SPAMu bombardovat listy s rozhořčenými stížnostmi. A možná právě tam to všechno vzniklo. Posléze situaci výrazně přispěli i britští komedianti Monthy Python svým žertovným SPAM skečem. A dneska už je SPAM vnímán přeneseně, tedy jinak než jako vepřová flákota v konzervě.

Co vlastně SPAM znamená? Co dělat, aby vaše marketingové e-maily nebyly SPAM? Co vám reálně hrozí, když budete SPAM rozesílat? Pojďme na to. ↓

Co je SPAM

SPAM je v zásadě jakákoliv nevyžádaná reklama, která může být rozeslaná elektronicky (tedy včetně e-mailu, SMS, zpráv na messengeru, příspěvků v diskuzních fórech atd.), zpravidla hromadně a bez souhlasu či vyžádání adresáta.

SPAM je nelegální v celé Evropské unii. Proč? Poněvadž fakt, že je oficiálně nelegální, pomáhá zabezpečit ochranu internetové sítě i adresáta. Upřímně, dokážete si představit, jak by internet vypadal a fungoval, kdyby SPAM vůbec zakázaný nebyl?

Nastalo by totální zahlcení reklamou. Naše e-mailové schránky by byly skoro nepoužitelné a museli bychom vrážet obnosy do ultra kvalitních antispamových filtrů, aby to jakž takž šlapalo. Koneckonců, už teď dá třídění e-mailů někdy celkem zabrat. A to většinou ani nejde o SPAM jako takový, protože ten rovnou mizí v útrobách spamové složky.

V e-mailech nám ale leckdy přistávají i zajímavé newslettery, rady, tipy a souhrny článků. A každý dobrý marketér chce svým zákazníkům tuto přidanou hodnotu dopřát. O tom přece dobrý marketing je – o spokojenosti obou stran. Čili e-mailový marketing sám o sobě není zlo. Ovšem aby se zlem nestal, nesmí zkrátka SPAMovat. Jak to tedy s těmi podmínkami pro legální marketingové e-maily je?

Jak neSPAMovat

1. Vždy si vyžádejte souhlas (systém Opt-in) 

K rozesílání marketingových e-mailů potřebujete souhlas adresáta. Nehledě na to, jestli reklamu posíláte v oblasti B2B nebo B2C. Takový souhlas si můžete vyžádat třeba při návštěvě vašeho webu, a to aktivním přihlášením se k odběru newsletteru. Jak daného uživatele přesvědčíte o tom, že vám může svěřit svou e-mailovou adresu a že pro něj vaše e-maily budou ryze přínosné, to už je na vás.  

Ze souhlasu musí být jasné, kdo ho uděluje (majitel daného e-mailu), k jakému účelu (k zasílání nabídek atp.) a komu je určený. Mohlo by to vypadat nějak takto: 

Uděluji souhlas společnosti MojeVolba s.r.o. k zasílání zajímavých marketingových nabídek prostřednictvím elektronické pošty.

TIP: Obratem posílejte automatický e-mail, v němž musí adresát potvrdit souhlas se zařazením do newsletterové databáze kliknutím na potvrzovací link. Budete tak mít jistotu, že máte v marketingové databázi jen ty, kteří mají skutečný zájem, a že jim zadaný e-mail doopravdy patří. A zároveň to můžete i zpětně dokázat.

Existuje ale i jedna výjimka (systém Opt-out). O co jde? Ukažme si to na příkladu.

Provozujete e-shop s potřebami pro rybáře. Zákazník si u vás koupí udici a návnady, takže máte jeho e-mail. A ejhle, za měsíc rozesíláte newsletter s akčními nabídkami vašich rybářských potřeb. Zrovna takový e-mail můžete klidně poslat všem svým zákazníkům, protože už u vás podobný produkt zakoupili.

Souhlas na zasílání reklamy tedy nepotřebujete v těchto případech:

  • Adresátem je fyzická osoba (B2C), která u vás už nakoupila.
  • E-mail této osoby jste získali v souvislosti s předešlým nákupem (standardně jako povinný údaj při nákupu ve vašem e-shopu).
  • V tomto reklamním e-mailu zasíláte nabídku vlastních produktů či služeb podobných těm, které u vás daná osoba dříve nakoupila.

A kdy tato výjimka naopak neplatí? Nevztahuje se na zasílání nabídek třetích stran, například vašich obchodních partnerů, pokud jejich produkty nebo služby neprodáváte pod vlastním jménem. 

Také nestačí to, když se návštěvník vašeho webu nezávazně zeptá na vaše produkty či služby, protože dokud u vás nenakoupí, není vaším zákazníkem. Tudíž jeho e-mail můžete použít výhradně ke komunikaci týkající se dotazu, nikoliv k zasílání reklam. 

2. Do každého e-mailu přidejte možnost odhlásit se

Všem adresátům musíte poskytnout možnost kdykoliv odmítnout přijímání vaší reklamy – jednoduše, bezplatně a v každém doručeném e-mailu. Nejčastěji se možnost zrušit zasílání e-mailů nebo odhlášení z odběru newsletteru umisťuje v patičce e-mailu (tlačítko Odhlásit, Unsubscribe atp.).

3. Poskytněte možnost „Opt-out“ hned na začátku

Pokud se spoléháte na zmíněnou výjimku a nežádáte o souhlas, už v procesu získávání e-mailu poskytněte zákazníkovi:

  • informaci o tom, že e-mail bude využit k přímému marketingu,
  • možnost s tímto nesouhlasit.

Příklad z praxe: Zákazník nakupuje produkt ve vašem e-shopu. Ještě před odesláním objednávky mu dejte vědět, že jeho e-mail bude použit na zasílání nabídek dalších podobných produktů. Pod tuto informaci připojte link, na který může zákazník kliknout, pokud s tím nesouhlasí. V takovém případě jeho e-mail nebude zařazen do databáze k rozesílání nabídek, takže jen nakoupí a je po všem.

TIP: Chcete-li zákazníkovi posílat newsletter i s nabídkou dalších vašich produktů či služeb, které odpovídají předešlému nákupu, pro jistotu si vždy vyžádejte zákazníkův souhlas. Doporučujeme se nespoléhat na výjimku.

4. Uveďte údaje o odesílateli

Vždy pravdivě a čitelně informujte o tom, kdo je odesílatelem. V každém e-mailu musí být zřejmé, kdo ho posílá a z jaké adresy. 

Kdy nejde o SPAM

  • Když máte od zákazníka souhlas k zasílání reklamy (např. registrací k odběru newsletteru), případně pokud se v rámci B2C spoléháte na výjimku.
  • V případě, že zasíláte e-mailem individuálně personalizovanou nabídku ke spolupráci, která je adresována konkrétnímu potenciálnímu obchodnímu partnerovi, tedy není zcela očividně hromadná.
  • Posíláte-li svou reklamu klasickou poštou (tzn. letáky). 

Co vám hrozí za rozesílání SPAMu

Tak zaprvé pokuta – její výška se odvíjí od toho, komu jste SPAM zaslali. Jestli tedy nemáte souhlas adresáta k zasílání obchodních sdělení, případně nesplňujete podmínky pro výjimku, pokuta pro vás jako pro podnikatele může šplhat klidně až na 10 milionů korun

Takže obezřetnost se tady velmi vyplácí. Proto si všechno pečlivě hlídejte a provádějte správně – ušetříte si nejen peníze a pošramocenou reputaci, ale zároveň poskytnete svým zákazníkům kýženou přidanou hodnotu. 

A závěrem jedna otázka do pranice: Je podle vás e-mail s vánočním nebo narozeninovým přáním z e-shopu SPAM? K úvahám si můžete pustit tematický podcast o tom, jak dělat e-mail marketing efektivně. ↓

Autor: Simona Uhrinová

Simona je fanynka digitálního světa a kyberbezpečnosti, copywriterka a IT právnička. Je vášnivá cestovatelka s láskou k dobrovolnictví, zdravému životnímu stylu, nestandardním vizím a věčná začátečnice v programování. Motto: "Life is 10 % what happens to you and 90 % how you react to it." Charles R. Swindoll

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *