SPF záznamy

SPF záznam (Sender Policy Framework) je typ TXT záznamu, který obsahuje informace o tom, které SMTP servery (IP adresy) jsou oprávněné odesílat e-maily z určité domény. Cílem SPF omezit falšování odesílatele v e-mailu a zabránit tak SPAMu.


Jak vypadá SPF záznam

Záznamy SPF jsou definované jako jeden řetězec textu. Příklad záznamu:

v=spf1 a mx include:_spf.websupport.cz ?all

Tento záznam nám říká, že pro doménu vasedomena.tld je autoritativní server SMTP server smtp.websupport.cz. Pokud se odešle zpráva přes smtp.websupport.cz, e-mailový server, který podporuje kontrolu pomocí SPF záznamu překontroluje uvedené hodnoty. Jelikož IP adresa SMTP serveru, z které byla zpráva odeslaná (smtp.websupport.cz), odpovídá SPF záznamu, bude zpráva dále zpracovaná.

Pokud ale bude zpráva odeslaná přes SMTP server smtp.priklad.cz, který má 1.2.3.4, zpráva už zpracovaná standardním způsobem nebude. IP adresa 1.2.3.4 není totiž u dané domény v SPF záznamu nadefinovaná a je tak vyhodnocená jako potenciální SPAM.

Úprava SPF záznamu probíhá stejně, jako při TXT záznamech, protože u nás je SPF součástí TXT záznamů.

Jak upravit TXT záznamy?

Kombinace různých SPF záznamů

TXT záznam pro SPF musí být v DNS pouze jeden. Pokud potřebujete povolit odesílání z více serverů, je potřeba je zkombinovat do jednoho.

Pokud potřebujete například do našeho spf záznamu přidat google spf záznam, nastavíte to následovně:

  • Původní záznam: v=spf1 a mx include:_spf.websupport.cz ?all
  • Nový záznam: v=spf1 a mx include:_spf.websupport.cz include:_spf.google.com ?all

Záznamy se oddělují mezerami. Tímto záznamem jsou k odesílání pošty autorizované servery Websupportu a Googlu. Ostatní servery nejsou povolené a neprojdou SPF kontrolou.

Řešení problémů

Odmítnutí e-mailu naším serverem kvůli SPF kontrole

Pokud má server přijímatele zapnutou SPF kontrolu, mail z jiného serveru, než jaký je definovaný v SPF záznamu, se odesílateli vrátí jako zamítnutý serverem přijímatele s chybovou hláškou o nedoručení ve znění:

"550 Message rejected because SPF check failed​."

V takovém případě jsou 2 možnosti jak umožnit odesílateli v pořádku doručit odeslanou poštu:

  • Správce, případně odesílatel, přidá správný SPF záznam do svojí domény.
  • Příjemce si vypne funkci SPF, avšak opět může dojít k zvýšenému přijímání spamových správ na schránkách pod danou doménou.

Vypnutí SPF kontroly

1. Přihlaste se do WebAdminu
2. V sekci Služby vyhledejte doménu, pro kterou chcete změnit SPF
3. V levém menu klikněte na E-maily
4. Přejděte na Nastavení a v časti Kontrola odesilatele domény – SPF vypněte ověřování SPF

Aktualizováno: 25 května, 2023

Byl tento článek užitečný?

Related Articles

Zákaznická podpora
24 hodin denně, 7 dní v týdnu
KONTAKTOVAT PODPORU